Knižní recenze · plky
kreativní psaní
(whatever it means)
Článek

Ambice začínajících spisovatelů

Zde bude obrázek... jen počkejte

Baví vás psaní? Chcete se živit jako spisovatel(ka)? Jaké ambice byste správně měli mít, abyste sami sebe zbytečně nedeptali?

Nevím, jak je to v jiných státech (a vzhledem k našemu jazykovému omezení to ani není důležité), ale myslím si, že spisovatelská ambice je něco, co se nám stanovuje poměrně těžko. Nepochybně vítězí ti, kteří ví, co mohou od psaní očekávat, nemalují si vzdušné zámky a s řemeslnou poctivostí si jdou za svým. Spisovatel už jen „z obdivných povzdechů“, které jsou většinou nezasloužené, může vyčíst, jak zkreslené představy lidé o psaní mají.

Realita je taková, že neexistovala v dějinách doba, kdy by se psaním dalo běžně živit. Jistě byli autoři, kteří si vydělávali a někteří i velice slušně. A nepochybně byli tací, kteří si vydělávali nadprůměrně a bylo by možné je označit za bohaté. Ale ve většině případů je spisovatel jen píšící zaměstnanec/živ­nostník. Spisovatel je vlastně adjektivum.

Od toho se musí také odvíjet ambice spisovatele. Myslím si, že většina lidí touží psát na plný úvazek. Já například ne. Kdybych celé dny jen psal, zbláznil bych se. Pro mě je být spisovatel adjektivum.

Je to poměrně unikátní situace, protože velká většina ostatních uměleckých disciplín svou profesionalizaci mít musí. Hudebník skončí minimálně jako člen nějakého orchestru. Malíř může skončit jako tisíce profesí s designem a od svého prapůvodního povolání se příliš nevzdálí. Ale spisovatel? Spisovatel je vlastně z praktického hlediska k ničemu. Kdo potřebuje člověka, který píše? Můžete být copywriter, můžete psát PR články, ale NIKDO vás nebude považovat za spisovatele. Faktem je, že zmíněné profese nemají se spisovatelským řemeslem prakticky nic společného. Ano, můžete být novinář. To je vlastně jediná profese, která opravdu soustavně píše. Mnoho spisovatelů se také rekrutovalo z řad novinářských, ale upřímně, píše novinář způsobem, jaký posléze uplatní v psaní knih?

Záleží na stylu, ale novinářský styl se od beletristického hodně liší.

A copywriteři?

Upřímně – profese copywritera je způsob, jak se většina neúspěšných spisovatelů vyrovnává s faktem, že neprorazili. V angličtině se jim dokonce v minulosti (nevím, jestli i teď) říkalo „writer“, což je od „writer“ (spisovatel), všimněte si, k nerozeznání…

Já mezi relacemi spisovatel-novinář versus například malíř-designér vnímám obrovský rozdíl.

Jeden z důvodů určitě je, že pokud jste dobrý malíř, je velká pravděpodobnost, že budete dobrý grafik (nebo cokoliv, co s výtvarným uměním souvisí), když jste dobrý hudebník, máte prakticky vystaráno (jistě, nestane se z vás Rockefeller, ale nebude vám kručet v břiše a můžete v pátek večer v hospodách říkat, že se živíte hraním na hudební nástroj), ALE pokud jste dobrý novinář, absolutně to neznamená, že budete dobrý spisovatel. Být spisovatelem je stále mystérium a proto možná ty spadlé brady (ať už obdivem, nebo posměchem) spisovatelova o­kolí.

Je bezpodmínečně nutné si ujasnit své motivace a ambice ohledně psaní. Příliš velké ambice spisovatele zadusí, příliš malé mu neumožní prorazit.

Psaní je pakárna a bůhví proč to někdo dělá :)).

A od určité doby je dobré svému okolí o vašich ambicích přestat říkat.

T.Š.

Kategorie: Psaní, glosy/články

Líbil se vám článek?


Komentáře

žádné komentáře
„…opravdu, opravdu, ale OPRAVDU mě baví, když si lidi v autobuse povídají a já si nemůžu číst…“
Mark Twain na cestě lodí do Indie

Tomáš Štambera - blog
Tomáš Štambera Jr.


Právě čtu
(a vy byste měli taky)

Tomas's bookshelf: currently-reading


goodreads.com

Oblíbené články
(ve znění pozdějších přepisů)


Spolupráce a odkazy
(Můžete si kliknout, ale pak se hezky vraťte)


Zdroje
(Aby vám nic neuteklo)

Ještě nemáte dost?